11 mars 2012

Sockerkringlor :)

Efter en skön promenad med kameran i högsta hugg kan jag bara konstatera att det spritter i bäcken :)



Hemma igen så blev det till att baka kringlor, såå gott! Har ett jätte enkelt och mumsigt recept som jag fått av min kära svärmor, nybakade kringlor är faktiskt t.o.m godare än nybakade bullar tycker jag, och jag kan ju meddela att en timme efter avklarad bakning så är antalet kringlor nere i ungefär fem så det är fler än jag som gillar dom ;)

Här kommer receptet om någon är sugen.

3 dl sur grädde eller gräddfil (jag hade bara lite av varje så det blev både grädde, creme fraiche & A-fil)
1 dl socker
1 hg smör/margarin
2 tsk hjorhornsalt
6-8 dl vetemjöl

Blanda samman allt till en ganska "lös" deg, forma kringlor och doppa dom i socker, lägg på plåt.
Grädda ca 10 min i 225 grader.
Tips! arbeta inte degen för hårt, då blir kringlorna sega/hårda.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar