08 april 2013

Syrafärgning...

Idag har jag färgat med syrafärger för första gången och nu sitter jag mest och väntar på att det ska svalna så jag kan fortsätta...

Det är vit merinoull i "tops-band" som jag har färgat med zenits syrafärger köpta från Den gamla skolans webshop

Jag gjorde två färgningar som jag inte gjorde helt lika bara för att prova lite olika teknik, har ju köpt billiga merino-fibrer på eBay bara för att kunna leka och prova :)

Fibrerna utlagda och redo, färgerna är Blå RL & Röd 2G,
jag har inte mätt upp utan tog lite på känn...

Jag började lika med båda, så här:
Jag lät ullen ligga i ljummet vatten med vanlig ättika i vattnet, där fick den ligga ca 15 minuter, sen kramade jag försiktigt ur så mycket vatten som jag tyckte kändes bra, bra mått va ;)
Sen la jag ut topsen som en lång orm på plastfolie och färgade genom att "skeda" på färgen och sen trycka försiktigt för att få färgen att tränga igenom så mycket som möjligt, vek ihop allt till ett fint paket.
Och sen kommer olikheterna...

Första paketet ångade jag i kastrull på spisen i ca 45 minuter, temperaturen låg ungefär mellan 75 och 85 grader.

I det här paketet, som kördes i micron, ligger fibrer som är färgade med Blå RL, Gul briljant &  Brun,
 Inte här heller har jag mätt upp något utan bara blandat lite på känn

Andra paketet lade jag i en glasform och körde i micron, först 3 minuter på 900w, lät vila 3 minuter, sen körde jag ytterligare 3 minuter på 900w. När det var klart hade paketet släppt ifrån sig ganska mycket färg-vatten som låg och skvalpade i botten på formen, det var efter andra körningen. Funderar på om jag körde för hårt så att plasten gick sönder eller om det är ett "vanligt" beteende...



2 kommentarer:

  1. Nejmen, hej! Så du bloggar! Nu lägger jag dig i min blogglista!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Ja, men väldigt sporadiskt :) Lägger till dig i min lista också.
      Kram!

      Radera